Selecteer een pagina

Mijn motoren

BMW R 1200 RT

BMW R 1200 R

Sporttief toeren

Na meer dan dertigduizend prachtige kilometers met de BMW R1200RT, heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om over te stappen op een roadster. Deze beslissing was ingegeven door meerdere factoren: het aanzienlijk lagere gewicht, de verbeterde wendbaarheid in bochten en de oplopende onderhoudskosten van de RT. Alles bij elkaar opgeteld werd het tijd voor een nieuwe motor.

De eerste rijervaringen met de R1200R zijn zeer positief. Tijdens een vakantie in Berg en Terblijt – een regio die garant staat voor prachtige, bochtige wegen – had ik de perfecte gelegenheid om de motor uitgebreid te testen.

In vergelijking met de zware RT is deze roadster een verademing in het bochtenwerk. De motor stuurt bijna vanzelf, zonder veel inspanning van de rijder – zelfs met volledige belading en een passagier.

Nu, na meer dan een jaar met de R1200R, kan ik vol overtuiging zeggen dat deze motor aan alle verwachtingen voldoet. De hanteerbaarheid is uitstekend, en het rijplezier puur. Dit is motorrijden zoals het bedoeld is: direct contact met de elementen, strakke lijnen in de bochten en een ultiem gevoel van controle.

Specificatie BMW R 1200 R

    • Type: lucht-/oliegekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, een nokkenas en vier kleppen per cilinder, centrale balansas
    • Boring x slag: 101 mm x 73 mm
    • Cilinderinhoud: 1.170 cm3
    • Vermogen: 81 kW (110 pk) bij 7.500 t/min
    • Koppel: 115 Nm bij 6.000 t/min Compressieverhouding: 12:1
    • Mengselvorming / motormanagement: elektronische inspuiting in inlaattraject / BMW motor management BMS-K met roluitschakeling en dubbele ontsteking
    • Uitlaatgasreiniging: geregelde 3-weg-katalysator met 1 lambdasonde per cilinder, emissienorm EU-3 rs: 980 mm)

Prestaties / verbruik:

    • Topsnelheid: meer dan 200 km/h
    • Verbruik per 100 km bij 90 km/h constant: 3,6 l
    • Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant: 5 l
    • Brandstof: superplus loodvrij RON 98; dankzij pingelsensoren is RON 95 ook geschikt

Aandrijving

    • Koppeling: enkelvoudige droge plaat, hydraulisch bediend
    • Transmissie: klauwengeschakelde 6-versnellingsbak met schuine vertanding
    • Secundaire overbrenging: cardan

Rijwielgedeelte / remmen

    • Frame: tweedelig, voor- en achterframe met meedragende motortransmissie-eenheid
    • Voorwielgeleiding / -vering: BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 35 mm, centraal geplaatst veerbeen
    • Achterwielgeleiding / -vering: eenzijdige swingarm van gegoten aluminium met BMW Motorrad Paralever, WAD-veerbeen, veervoor- spanning handmatig met draaiknop hydraulisch traploos , uitgaande demping instelbaar
    • Veerweg voor / achter: 120 mm / 135 mm
    • Wielbasis, onbeladen: 1.495 mm
    • Naloop, onbeladen: 115,8 mm
    • Balhoofdhoek, onbeladen: 63,8°
    • Velgen: gegoten aluminium
    • Velgmaat voor: 3,50 x 17″
    • Velgmaat achter: 5,50 x 17″
    • Bandenmaat voor: 120 / 70 ZR 17
    • Bandenmaat achter: 180 / 55 ZR 17
    • Remmen voor: remsysteem met dubbele schijfremmen, zwevend gemonteerd, diameter 320 mm, 4-zuiger vaste remklauwen
    • Remmen achter: schijfrem, diameter 265 mm, 2-zuiger zwevende remklauw
    • ABS: BMW Motorrad Integral ABS (deelintegraal)

Maten / gewichten

    • Zithoogte: 820 mm / 840 mm 780 mm / 800 mm (lage buddyseat, optie)
    • Rijklaargewicht**: 229 kg
    • Drooggewicht***: 198 kg
    • Max. toelaatbaar totaalgewicht: 495 kg
    • Max. belading (bij standaarduitrusting): 237 kg
    • Tankinhoud: 18 l
    • Waarvan reserve: ca. 3 l