Mijn motoren
Triumph Tiger 800 XCa

Triumph Tiger 800 XCa
Een waardige opvolger
Na het total loss verklaren van mijn Triumph Tiger 800 XRx door de verzekering na een ongeval (lees ook mijn blog), begon ik mijn zoektocht naar een nieuwe motor. Mijn eerste voorkeur ging uit naar een Triumph Tiger 800 XRt, de meest luxe uitvoering binnen de XR-serie. Na een proefrit op een 2019-model met weinig kilometers had ik sterk het gevoel dat dit de juiste motor voor mij zou zijn—mits de verzekering mijn oude motor definitief total loss zou verklaren.
Echter, er waren meerdere geïnteresseerden voor deze motor, en ik wilde eerst zekerheid van de verzekering voordat ik een grote aankoop deed. Daarom koos ik ervoor geen aanbetaling te doen, zodat zowel de verkoper als ikzelf vrij waren in onze beslissingen.
Tijdens mijn verdere zoektocht kwam ik bij Motorcentrum Bruurs terecht, waar een Triumph Tiger 800 XCa te koop stond. Dit model sprak mij direct aan: een luxe uitvoering binnen de XC-serie, perfect voor mijn reisbehoeften. De motor was altijd dealeronderhouden bij Motorcentrum Bruurs, waar hij ook nieuw was geleverd aan de eerste eigenaar. Dit, in combinatie met de fraaie kleurstelling en het complete onderhoudsverleden, gaf de doorslag om tot aankoop over te gaan zodra mijn oude motor officieel economisch total loss was verklaard.
Volgens de fabrikant heeft deze vernieuwde Tiger 800-serie maar liefst 200 technische en mechanische verbeteringen ondergaan ten opzichte van zijn voorganger. Eén verandering die mij direct opviel, is de aangepaste versnellingsbak. De eerste versnelling is korter, waardoor het schakelen naar de tweede versnelling soepeler verloopt—een probleem dat ik bij mijn vorige Tiger soms ervoer. Dit is met name een voordeel bij rijden op gravel en onverharde paden. Daarnaast zijn er talloze andere verfijningen doorgevoerd die bijdragen aan een nog betere rijervaring.
Ondanks de vervelende aanleiding voor deze zoektocht ben ik ontzettend blij met mijn nieuwe Triumph Tiger 800 XCa. Het is een prachtige motor die perfect aansluit bij mijn rijstijl en avonturen.
Specificatie Triumph Tiger 800 XCa
Motor
Type |
driecilinder lijnmotor |
Koelsysteem |
vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud |
800 cc |
Boring x slag |
74 x 61,9 mm |
Compressie verhouding |
N.V.T. |
Klepaandrijving |
DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking |
Digitaal, instelbare tractiecontrole, rijmodi en cruise control |
Starter |
Elektrisch |
Benzinetoevoer |
Multipoint injectie |
Smering |
wet sump |
Vermogen |
95 pk @ 9.250 tpm |
Koppel |
79 Nm @ 7.850 tpm |
Transmissie
Aantal versnellingen |
6 |
Eindoverbrenging |
O-ring ketting |
Koppeling |
nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Afmetingen
Lengte |
2.215 mm |
Breedte |
851 mm |
Hoogte |
1.350 mm |
Zadelhoogte |
840 – 860 mm |
Gewicht |
216 kg rijklaar (213 zonder x) |
Tankinhoud |
19 liter |
Reserve |
4 van 19 liter na waarschuwing dashbord |

Chassis
Frame |
Stalen buizenframe |
Wielbasis |
1.530 mm |
Balhoofdhoek |
23,9° |
Naloop |
92,4 mm |
Vering voor |
43 mm (1,69 inch) diameter WP omgekeerde vork. Verstelbaar voor compressie, voorbelasting en rebound. |
Vering achter |
WP-monoshock met extern oliereservoir, hydraulisch instelbare voorbelasting |
Veerweg voor |
220 mm |
Veerweg achter |
215 mm |
Voor rem |
Dubbele schijf 308 mm, Brembo 2-zuiger remklauw, instelbaar ABS |
Achter rem |
Enkele schijf 255 mm, Nissin 1-zuiger remklauw, instelbaar ABS |
Voorband |
90/90 ZR 21″ |
Achterband |
150/70 ZR 17″ |