Brabantse Wal

2017

Voorbereiding

Wat als je samen op de motor op vakantie wilt, maar niet in een hotel of huisje wilt slapen? Dan blijft er eigenlijk maar één optie over: kamperen. In je eentje is dat nog goed te doen. Alles past dan meestal wel op de motor. Maar zodra je met z’n tweeën wilt kamperen, wordt het een heel ander verhaal. Hoe neem je al die spullen mee?

De enige manier om daarachter te komen, is door het gewoon te doen. Al snel kwamen we erachter dat de topkoffer simpelweg te klein was. Met een roltas kun je toch een stuk meer bagage meenemen. We hadden samen ook een iets grotere tent nodig, twee slaapzakken en natuurlijk alle andere kampeerspullen. Omdat we zelf wilden koken, betekende dat nóg meer spullen en dus nóg meer ruimte.

Na meerdere keren op- en afladen van de bagage was het uiteindelijk zover: alles zat op de motor en we waren klaar om te vertrekken. Eén ding werd wel meteen duidelijk: de koffers van de BMW zijn prima als je alleen reist, maar met z’n tweeën zijn ze eigenlijk best krap. Toch lukte het, het was passen en meten, maar alles ging mee.

We besloten het avontuur rustig te beginnen en een week in Nederland te gaan kamperen. Onze bestemming werd een camping in Hoogerheide, op de Brabantse Wal. Voor de zekerheid hadden we dit keer, anders dan we gewend zijn, vooraf gereserveerd voor een kleine week. Dat bleek een goede keuze, want toen we aankwamen was de camping volledig vol.

De reis

Een motorvakantie begint niet op de camping, maar op het moment dat de motor wordt gestart. Zodra het plan in de Garmin staat, kan het avontuur beginnen. We hebben bewust gekozen om de snelwegen zoveel mogelijk te vermijden en de route binnendoor te rijden. Vanuit Friesland gaat het via Lemmer en Urk richting Lelystad.

Vanaf daar volgt een prachtig traject: aan de ene kant de Oostvaardersplassen, aan de andere kant het IJsselmeer. Rijdend over de dijk ontvouwt zich een indrukwekkend uitzicht, met natuur links en open water rechts. Dit zijn de momenten waarop motorrijden voelt als vrijheid in zijn puurste vorm.

Na Almere volgen we de oude weg richting de Stichtse Brug. Om Utrecht te omzeilen pakken we kort de snelweg, tot aan de Alblasserwaard. Daar verlaten we het asfalt van de grote weg weer en rijden dwars door de polder richting Ridderkerk. Via de Alblasserdamse Brug komen we het dorp binnen.

We vervolgen onze weg langs het pittoreske riviertje de Waal, niet te verwarren met de gelijknamige grote rivier. Het is een rustige, bijna idyllische route richting Heerjansdam en Barendrecht. Via de Heinenoordtunnel rijden we de Hoeksche Waard in en bereiken via het Hellegatsplein uiteindelijk West-Brabant.

Na een lange dag sturen komen we aan op de camping in Hoogerheide. Opvallend genoeg zijn wij de enigen die met een klein tentje kamperen. De eerste blikken van onze buren zijn enigszins meewarig, maar dat verandert al snel. Wat eerst vreemd lijkt, wordt al gauw als stoer en avontuurlijk gezien.

Toeren vanuit Hoogerheide

De camping fungeert als ideale uitvalsbasis voor diverse dagtochten door Zeeland en Noord-Brabant. De routes laten we berekenen via de motorkaart van onze Garmin Zumo, wat resulteert in voornamelijk binnenwegen. Nu zou je verwachten: veel bochten. Maar wie Zeeland kent, weet dat “binnenwegen” hier vaak vooral recht zijn, desondanks heerlijk ontspannen rijden.

Een bestemming die al jaren op onze wensenlijst staat, is het voormalige werkeiland Neeltje Jans. Vanaf de camping is het een mooie toeristische rit, die zich uitstekend laat combineren met een bezoek aan Middelburg.

Neeltje Jans: een tegenvaller

Neeltje Jans blijkt een combinatie te zijn van informatiecentrum en attractiepark. De entreeprijs is stevig, zeker in verhouding tot wat je ervoor terugkrijgt. Het geheel oogt gedateerd en verkeert deels in een staat van verval. Dat is jammer, want de locatie en de geschiedenis verdienen beter.

Delen van het terrein zijn niet meer toegankelijk voor het publiek, begrijpelijk, maar toch teleurstellend. Het tentoongestelde zeeleven, zoals de zeehonden en het aquarium, voelt eveneens niet meer van deze tijd. Aardig om te zien, maar het roept ook vragen op over dierenwelzijn.

Wij hebben het dan ook snel gezien en zijn teruggelopen naar de motor om iets te eten en te drinken. De horecagelegenheid is bovendien fors geprijsd. Parkeren is duur, al biedt de motor hier een klein voordeel: via het fietspad kun je gebruikmaken van de motorparkeerplaats. Al met al is Neeltje Jans voor ons geen aanrader.

Terugblik

De rest van de week brengen we door met toeren door Zeeland, Brabant en zelfs een stukje België. We combineren het rijden met het bezoeken van vrienden en familie in het zuiden van het land, wat de reis extra waarde geeft.

Of samen kamperen met de motor voor herhaling vatbaar is, blijft de vraag. Het is een uitdaging om alles wat je denkt nodig te hebben op één motor mee te nemen. Onderweg in restaurants eten zou al veel bagageruimte schelen, maar dat past juist niet bij hoe wij kamperen willen beleven. Bovendien is de hele dag achterop de motor zitten niet voor iedereen even comfortabel, ook dat speelt mee.

Voor nu laten we alles eerst bezinken. De ervaring is rijker, de inzichten zijn duidelijker. Hoe het volgende motoravontuur eruit gaat zien? Dat bepalen we later.