Wibrim
België

2017

Onze uitvalsbasis voor deze motorreis

Voor deze motorreis hebben we een huisje gehuurd op een vakantiepark in België, nabij het plaatsje Wibrim. Een bewuste keuze, want voor een midweek zijn de kosten minder dan de helft van wat je normaal gesproken in een hotel zou betalen. Zelf koken hoort daar uiteraard bij, maar dat ervaren wij juist als een voordeel. Hoewel kamperen onze voorkeur heeft, is het voorjaar vaak nog te fris om comfortabel met de tent op pad te gaan. Een huisje biedt dan net dat beetje extra comfort, vooral na een lange dag motorrijden.

Perfecte ligging voor drie landen

Omdat we iedere dag willen rijden, hebben we vooraf diverse routes gedownload voor onze Garmin Zumo navigatie. De locatie van ons verblijf is ideaal: direct aan de grens met Duitsland en Luxemburg. Hierdoor kunnen we probleemloos dagroutes rijden door drie landen.

We hebben routes uitgezet door:

  • de Belgische Ardennen
  • de Duitse Eifel
  • Luxemburg

Elke route is ongeveer 200 kilometer lang. Uit ervaring weten we dat dit een perfecte afstand is voor een ontspannen dag motorrijden, met voldoende tijd om te genieten van bochtige wegen, mooie vergezichten en korte stops onderweg. Deze regio staat bekend om haar afwisselende landschap en uitstekende motorwegen en vormt daarmee een ideale uitvalsbasis voor een geslaagde motortrip.

Bolsward – Houffalize | 420 km

Op weg naar onze uitvalsbasis in de Ardennen

Maandag vertrekken we vanuit Bolsward voor een midweek motorvakantie richting Wibrin, vlak bij Houffalize. Het is droog, maar beslist nog niet warm. Met een afstand van ruim 420 kilometer kiezen we ervoor om grotendeels over de snelweg te rijden. Praktisch en efficiënt, zodat we later in de week volop kunnen genieten van de mooie binnendoor-routes.

Het adres van ons vakantiehuisje staat ingevoerd in de Garmin, net als de routes die we vooraf hebben gedownload voor België, Luxemburg en Duitsland. De plannen voor de komende dagen liggen klaar, laat die bochten maar komen.

Koude start, slimme aanpassing

De temperatuur begint rond de 12°C, maar zakt onderweg richting Luik zelfs naar 6°C. Tijd voor een extra laag. Een thermoshirt onder het motorpak maakt het rijden meteen een stuk aangenamer en voorkomt dat de kou echt vat op ons krijgt.

Via Nederland naar België

Onze route loopt via de A7, waarna we bij Sneek de N354 nemen richting de A6 bij Oosterzee. Vanaf daar rijden we via Kampen, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Venlo en Maastricht richting België en uiteindelijk Luik.

Thuis hadden we al gezien dat vrachtwagens en auto’s met caravans rondom Luik worden omgeleid. Het plan was simpel: de borden Luxemburg volgen. In de praktijk blijkt de Belgische bewegwijzering iets minder duidelijk dan gehoopt en voordat we het weten rijden we toch Luik binnen.

Gelukkig valt dat alleszins mee. De beruchte drukte en vertragingen uit het verleden lijken grotendeels opgelost door het omleiden van zwaar verkeer. We rijden zonder noemenswaardige problemen door de stad heen.

Na Luik zetten we koers richting Luxemburg en nemen vervolgens de afslag Houffalize. Het laatste stuk rijden we binnendoor, dwars door het Ardense landschap, richting Wibrin. Het vakantiepark ligt net vóór het dorp.

Aankomst in Wibrin

Bij het afslaan naar het park passeren we twee opvallende kabouterbeelden. In eerste instantie staan we daar niet zo bij stil, maar later blijkt dat dit verwijst naar het lokale kabouterbier dat hier wordt gebrouwen — een leuke eerste kennismaking met de regio.

Het vakantiehuisje

De accommodatie blijkt een schot in de roos. Het is een kleinschalig vakantiepark en het huisje is van alle gemakken voorzien: een oven, fornuis, magnetron, televisie, een bad en zelfs een garage, al maken we daar geen gebruik van.

Alles is netjes, schoon en comfortabel. Een perfecte plek om na een lange reisdag bij te komen en ons voor te bereiden op de motorroutes die de komende dagen op ons wachten.

Tanken-tocht | 189 km

Lentezon en rustig op weg

We worden wakker na een goede nachtrust en zien meteen de zon al volop schijnen. Het belooft een prachtige lentedag te worden. We doen het rustig aan, maken ontbijt en bereiden meteen de lunch voor onderweg. Geen haast vandaag — precies zoals motorrijden bedoeld is.

Op het programma staat de Tanken-tocht, een route van 189 kilometer die we als GPX-bestand van internet hebben gedownload. In deze regio zijn op verschillende websites fraaie motorroutes te vinden, vaak met een historisch thema.

Eenvoudig starten… met een kleine les

De Tanken-tocht loopt praktisch langs ons vakantiepark en is daardoor eenvoudig op te pakken. Toch blijkt al snel dat een goede voorbereiding essentieel blijft. Ik had de route die ik in de Garmin had geladen vooraf niet gecontroleerd. Dat levert wat improvisatie op bij het start- en eindpunt.

Uiteindelijk lukt het met wat kunst- en vliegwerk prima, maar het is een goede les voor de volgende keer:
controleer altijd de route en verplaats het start- en eindpunt naar je eigen vertreklocatie.

Historie langs de route

De Tanken-tocht voert langs diverse militaire monumenten en voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog. De foto’s van de kanonnen en tanks zijn in de volgorde geplaatst zoals wij de route hebben gereden.

Wie alle monumenten goed wil bekijken en vastleggen, zal regelmatig van de motor moeten stappen. Dat hoort bij deze tocht en maakt het juist extra interessant.

Een bijzonder punt langs de route is de M4A3 Sherman Tank in Wibrin. Van een afstand lijkt het een complete tank, maar eenmaal dichterbij blijkt het slechts om een halve tank te gaan. Een verrassend en bijna misleidend gezicht.

Rijervaring

De tocht zelf is absoluut de moeite waard. Er is onderweg veel te zien en de omgeving blijft afwisselend. De wegen zijn niet overal in perfecte staat, maar prima berijdbaar. De route loopt grotendeels over binnenwegen en zoals je in de Ardennen mag verwachten, ontbreekt het niet aan bochten.

GPX-route downloaden

De originele route is beschikbaar als “Tanken-tocht 190 km” GPX-bestand en is geschikt voor onder andere Garmin en TomTom navigatiesystemen.

Een aanrader voor wie motorrijden wil combineren met historie en een mooie omgeving.

Vianden 160 km

Frisse start na een natte nacht

Na een nacht met regen worden we wakker met beter weer. Het is nog wat fris en vochtig in de ochtend, maar al snel blijkt dat het een prachtige, zonnige dag gaat worden. Ideale omstandigheden voor een dag toeren door Luxemburg.

Oponthoud in de Ardennen

Zodra we na Houffalize de Ardennen in rijden, worden we staande gehouden door een motorrijder. Hij blijkt de achterste rijder te zijn van een groep van ongeveer vijftig motoren. Eén van de jongere rijders is onderaan een heuvel in een bocht onderuit gegaan.

De groep was nog maar net onderweg en waarschijnlijk zijn te koude banden in combinatie met een te hoge snelheid de oorzaak geweest. Daarbij zijn de wegen in de schaduw nog vochtig. In eerste instantie lijkt de situatie ernstig, maar gelukkig komt al snel het bericht dat het beperkt is gebleven tot materiële schade aan de motor.

Een harde, maar leerzame les voor de jonge rijder en voor iedereen een reminder om rustig op te bouwen aan het begin van de dag.

Toeren richting Vianden

Wij vervolgen onze route in een ontspannen tempo door het fraaie Luxemburgse landschap richting Vianden. Alleen al het rijden door deze omgeving is een genot: glooiende wegen, veel bochten en voortdurend wisselende vergezichten.

Een bezoek aan Kasteel Vianden mag hier eigenlijk niet ontbreken. De entreeprijs is, zeker vergeleken met Nederland, verrassend betaalbaar. Er worden regelmatig tentoonstellingen georganiseerd, maar ook zonder tijdelijke exposities is het kasteel absoluut de moeite waard.

Route met een kleine kanttekening

Achteraf blijkt dat de route die we hebben gedownload geen echte ronde is. Hierdoor rijden we grotendeels dezelfde weg terug naar ons appartement. Dat hadden we vooraf beter kunnen controleren, maar het doet weinig af aan de ervaring. Het bezoek aan Vianden en het kasteel maakt alles meer dan goed.

Ondanks de kleine teleurstelling over de route hebben we volop genoten van deze dag. Luxemburg blijft een fantastisch gebied om motor te rijden, met uitstekende wegen en een prachtige omgeving. Een bestemming waar je eigenlijk altijd goed zit.

Neuernburg – Diekirch – Wiltz | 190 km

Puur rijplezier

Luxemburg: bochten, bergen en perfect asfalt

Na de stop rijden we verder richting Diekirch in Luxemburg. Zodra we de grens passeren, valt het meteen op: het wegdek is hier van uitstekende kwaliteit. De route voert ons langs de bekende wandelgebieden van “Klein Zwitserland” en door de omgeving van Bourscheid. Het landschap wisselt voortdurend: dichte bossen, open valleien en indrukwekkende hoogteverschillen. De vele bochten, soms steil en technisch, maken deze rit tot een feest voor iedere motorrijder.

Onderweg passeren we een camping waar ik vorig jaar tijdens mijn motorvakantie heb overnacht. Dit gebied blijft een absolute aanrader om te toeren. Dat blijkt ook uit de vele waarschuwingsborden speciaal voor motorrijders: we zijn hier duidelijk niet de enigen die dit fantastische gebied weten te vinden.

Verantwoord genieten

Die borden staan er niet voor niets. Vermoedelijk zijn ze het gevolg van minder positieve ervaringen. In Duitsland zijn inmiddels al mooie motorwegen afgesloten van vrijdag tot en met zondag, uitsluitend toegankelijk voor lokaal verkeer. Het is dus aan ons, motorrijders, om verantwoordelijk te rijden en geen aanleiding te geven tot verdere beperkingen.

Na de ervaringen met eerder gedownloade routes besluiten we het vandaag anders aan te pakken. We geven op de Garmin simpelweg onze bestemming aan en laten ons verrassen door wat de motorkaart ons voorschotelt. Het plan: een ronde door de Eifel, via Luxemburg (Bourscheid), en vervolgens terug naar ons appartement in Wibrin.

De dag begint perfect. Strakblauwe lucht, aangename temperaturen en dus ideaal motorweer. We zetten koers richting de Eifel en worden getrakteerd op prachtige, rustige landweggetjes. Smal, soms wat versleten, maar vooral: stil. Het gebrek aan verkeer verklaart waarschijnlijk de staat van het asfalt, maar voor motorrijders als wij is dit puur genieten.

Neuerburg: klein, charmant en historisch

Onze eerste stop is Neuerburg, een klein stadje in de Kreis Bitburg-Prüm, vlak bij de Duits-Luxemburgse grens. Met iets meer dan 1.500 inwoners is het overzichtelijk, maar zeker niet saai. Neuerburg is officieel erkend als luchtkuuroord en ligt schilderachtig in het dal van de rivier de Enz, omringd door bosrijke hellingen. Hoog boven het stadje torent de burcht uit die Neuerburg zijn naam heeft gegeven—een indrukwekkend decor voor een korte pauze.

Wibrin – Den Bosch – Bolsward | 510 km

Voor de terugreis besloten we om binnendoor richting Den Bosch te rijden. Achteraf bleek dat geen ideale keuze. De dag begon regenachtig, al klaarde het in de loop van de ochtend gelukkig op.

De Belgische provinciale wegen lieten echter flink te wensen over: slecht wegdek, veel oneffenheden en weinig doorstroming. Alsof dat nog niet genoeg was, kwamen we al vroeg terecht in eindeloze files. File na file na file. Maar goed, een gemaakte keuze is een gemaakte keuze, en daar rijd je dan mee verder.

Pas bij de Belgisch-Nederlandse grens besloten we alsnog de snelweg op te zoeken. Dat gaf rust, overzicht en eindelijk wat tempo. Via een overnachting in Den Bosch vervolgden we de volgende dag onze reis richting Bolsward, waar we na in totaal 510 kilometer weer thuis aankwamen.

Terugkijkend was het een prachtige voorjaarsvakantie, met wisselende omstandigheden maar vooral veel mooie motorervaringen. Precies dat maakt motorrijden zo bijzonder: elke rit vertelt zijn eigen verhaal.