Mijn motoren
Suzuki GS 750

Suzuki GS 750 revieuw
Betrouwbaarheid en Rijplezier
Na het vastlopen van mijn Yamaha TX 750 en de vaststelling dat het motorblok niet meer te redden viel, moest ik op zoek naar een andere motor. Dit keer wilde ik er een die meer rijplezier dan sleutelwerk zou opleveren.
Bij het toenmalige Motorhuis Safe in Rotterdam-Zuid heb ik een Suzuki GS 750 aangeschaft. In die tijd waren er twee typen Suzuki-rijders: de GT-rijders, die kozen voor de razendsnelle tweetaktmotoren, en de GS-rijders, die gingen voor de viertaktmotoren met minimaal onderhoud. Ik koos voor de betrouwbaarheid van de GS 750, en die keuze bleek een schot in de roos.
Met de Suzuki GS 750 heb ik vele kilometers gereden, zowel in de zomer als in de winter. De motor fungeerde niet alleen als mijn toerfiets, maar ook als mijn dagelijkse vervoermiddel, aangezien ik geen auto had. Ondanks het intensieve gebruik bleek de GS 750 uiterst betrouwbaar. Op regulier onderhoud na had de motor nauwelijks aandacht nodig – technische problemen deden zich simpelweg niet voor.
Misschien heeft mijn positieve ervaring met de GS 750 onbewust de doorslag gegeven toen ik later opnieuw de motorwereld instapte. Bij die herintrede koos ik wederom voor Suzuki: de GSF 1250 SA. Een keuze gebaseerd op vertrouwen en bewezen kwaliteit.
Specificatie Suzuki GS 750 bouwjaar 1978
- 4 cilinder in lijn, 4-takt 748 cc
- 2 kleppen per cilinder
- 50,7 kw
- 5 versnellingen
- Remmen voor enkel 292 mm schijf met enkelvoudige remklauw
- Remmen achter 292 mm schijf met enkelvoudige remklauw
- Tankinhoud 18 liter
- Drooggewicht 232 kg
