Mijn motoren
Triumph Tiger 800 XRx

Triumph Tiger 800 XRx
Ervaring & Impressie
Na ruim een jaar twijfelen heb ik besloten het roer om te gooien. Na een geweldige tijd op de BMW R1200R, waarop ik meer dan 35.000 kilometer heb gereden, werd het tijd voor iets nieuws. Aangezien we steeds minder samen rijden en lange motorreizen nauwelijks meer voorkomen, zocht ik een lichtere motor die nog steeds comfortabel genoeg is voor een passagier. Tegelijkertijd moest de motor geschikt zijn voor mijn solo reizen, of dit nu met mijn zoon, een vriend of alleen is.
Na uitgebreid onderzoek en het lezen van talloze reviews kwam ik tot de conclusie dat de Triumph Tiger 800 XRx de ideale keuze zou zijn. Deze motor is primair ontworpen als toermotor voor de weg, maar is ook prima geschikt voor verharde zand- en grindpaden. Het model dat ik heb aangeschaft is volledig uitgerust met diverse extra’s, waaronder een complete Hepco & Becker-kofferset met een quick-release rek. Dit systeem maakt het mogelijk om de zijkofferdragers binnen een minuut te verwijderen, zodat je zonder koffers niet met een storend rek rondrijdt.
Eerste Rijervaringen – Triumph Tiger 800 XRx
Na de eerste 1.000 kilometer kan ik een goede eerste indruk geven. In het begin moest ik wennen aan de andere bandenmaat en het bijbehorende stuurgedrag, dat een stuk directer is dan wat ik gewend was. Maar nu de gewenning achter de rug is, kan ik niet anders dan toegeven: deze motor rijdt fantastisch.
Voor lange afstanden biedt het standaard comfortzadel uitstekende ondersteuning; zonder problemen kun je twee uur achter elkaar rijden zonder klachten. De cruise control draagt hier zeker aan bij en maakt lange ritten extra ontspannen (al is dat wellicht minder goed nieuws voor het CJIB).
Al met al ben ik zeer tevreden met de Tiger 800 XRx en mis ik mijn BMW eigenlijk niet. De motor is goed handelbaar, ook met een passagier, en het lagere gewicht maakt het rijden
Specificatie Triumph Tiger 800 XRx
Motor en aandrijflijn
Boring | 74 mm |
Slag | 61.9 mm |
Motorvermogen | 95 HP |
Toerental bij max. Vermogen | 9500 rpm |
Koppel | 79 Nm |
Rpm bij koppel | 8050 rpm |
Compressieverhouding | 11.3 |
Type koppeling | Multiplate in oliebad |
Transmissie | Versnellingspook |
Kleppen | DOHC |
Verschuiving | 799 ccm |
Voorwielophanging
Diameter | 43 mm |
Reizen | 180 mm |
Achterwielophanging
Schokbreker | Monoshock |
Reizen | 170 mm |
Aanpassing | Voorladen |
Onderstel
Frametype |
Buisvormig |
Hoek voorvork |
66.2 graad |
Spoor |
86.6 mm |
Remmen voorzijde
Diameter |
305 mm |
Remmen achterzijde
Diameter |
255 mm |
Assistentiesystemen
Geavanceerde rijhulpsystemen |
ABS, Rijmodi, Tractiecontrole |
Afmetingen en gewichten
Breedte voorband |
100 mm |
Hoogte voorband |
90 % |
Diameter voorband |
19 inch |
Breedte achterbanden |
150 mm |
Hoogte achterband |
70 % |
Diameter achterband |
17 inch |
Lengte |
2215 mm |
Breedte |
865 mm |
Hoogte |
1350 mm |
Wielbasis |
1530 mm |
Zithoogte |
810 mm |
Zithoogte tot tot |
830 mm |
Drooggewicht (met ABS) |
200 kg |
Inhoud brandstoftank |
19 l |
