Selecteer een pagina

Mijn motoren

Triumph Tiger 800 XRx

Triumph Tiger 800 XRx

Ervaring & Impressie

Na ruim een jaar twijfelen heb ik besloten het roer om te gooien. Na een geweldige tijd op de BMW R1200R, waarop ik meer dan 35.000 kilometer heb gereden, werd het tijd voor iets nieuws. Aangezien we steeds minder samen rijden en lange motorreizen nauwelijks meer voorkomen, zocht ik een lichtere motor die nog steeds comfortabel genoeg is voor een passagier. Tegelijkertijd moest de motor geschikt zijn voor mijn solo reizen, of dit nu met mijn zoon, een vriend of alleen is.

Na uitgebreid onderzoek en het lezen van talloze reviews kwam ik tot de conclusie dat de Triumph Tiger 800 XRx de ideale keuze zou zijn. Deze motor is primair ontworpen als toermotor voor de weg, maar is ook prima geschikt voor verharde zand- en grindpaden. Het model dat ik heb aangeschaft is volledig uitgerust met diverse extra’s, waaronder een complete Hepco & Becker-kofferset met een quick-release rek. Dit systeem maakt het mogelijk om de zijkofferdragers binnen een minuut te verwijderen, zodat je zonder koffers niet met een storend rek rondrijdt.

Eerste Rijervaringen – Triumph Tiger 800 XRx

Na de eerste 1.000 kilometer kan ik een goede eerste indruk geven. In het begin moest ik wennen aan de andere bandenmaat en het bijbehorende stuurgedrag, dat een stuk directer is dan wat ik gewend was. Maar nu de gewenning achter de rug is, kan ik niet anders dan toegeven: deze motor rijdt fantastisch.

Voor lange afstanden biedt het standaard comfortzadel uitstekende ondersteuning; zonder problemen kun je twee uur achter elkaar rijden zonder klachten. De cruise control draagt hier zeker aan bij en maakt lange ritten extra ontspannen (al is dat wellicht minder goed nieuws voor het CJIB).

Al met al ben ik zeer tevreden met de Tiger 800 XRx en mis ik mijn BMW eigenlijk niet. De motor is goed handelbaar, ook met een passagier, en het lagere gewicht maakt het rijden

Specificatie Triumph Tiger 800 XRx

    Motor en aandrijflijn

    Boring 74 mm
    Slag 61.9 mm
    Motorvermogen 95 HP
    Toerental bij max. Vermogen 9500 rpm
    Koppel 79 Nm
    Rpm bij koppel 8050 rpm
    Compressieverhouding 11.3
    Type koppeling Multiplate in oliebad
    Transmissie Versnellingspook
    Kleppen DOHC
    Verschuiving 799 ccm

    Voorwielophanging

    Diameter 43 mm
    Reizen 180 mm

    Achterwielophanging

    Schokbreker Monoshock
    Reizen 170 mm
    Aanpassing Voorladen

    Onderstel

    Frametype

    Buisvormig

    Hoek voorvork

    66.2 graad

    Spoor

    86.6 mm

    Remmen voorzijde

    Diameter

    305 mm

    Remmen achterzijde

    Diameter

    255 mm

    Assistentiesystemen

    Geavanceerde rijhulpsystemen

    ABS, Rijmodi, Tractiecontrole

    Afmetingen en gewichten

    Breedte voorband

    100 mm

    Hoogte voorband

    90 %

    Diameter voorband

    19 inch

    Breedte achterbanden

    150 mm

    Hoogte achterband

    70 %

    Diameter achterband

    17 inch

    Lengte

    2215 mm

    Breedte

    865 mm

    Hoogte

    1350 mm

    Wielbasis

    1530 mm

    Zithoogte

    810 mm

    Zithoogte tot tot

    830 mm

    Drooggewicht (met ABS)

    200 kg

    Inhoud brandstoftank

    19 l