Mijn motoren
Yamaha TX 750

Yamaha TX 750 revieuw
Eind jaren zeventig kocht ik mijn eerste motor. Destijds was het gebruikelijk om eerst een motor aan te schaffen en vervolgens tijdelijke rijbewijzen te halen om naar de examenlocatie te rijden. Met deze tijdelijke rijbewijzen mocht je zelfstandig motorrijden, met uitzondering van de snelweg. Ik heb meteen mijn examen aangevraagd en had binnen zes weken mijn motorrijbewijs, naast mijn al eerder behaalde autorijbewijs.
Mijn eerste motor kwam uit een tijd waarin de Japanse fabrikanten dachten dat ze de Engelse motorindustrie konden verslaan met hun eigen wapens. Yamaha introduceerde de TX 750, een motor die zo sterk door de Britse stijl was geïnspireerd dat hij ook dezelfde onbetrouwbaarheid had als een Engelse motorfiets. Ik heb talloze kilometers op mijn TX 750 gereden en minstens zoveel liters olie verbruikt. Achteraf begrijp ik waarom: Yamaha had geprobeerd de trillingen van de 750cc paralleltwin te verminderen, omdat deze anders net zo zou schudden als een Britse motor.
De ingenieurs bedachten een systeem met roterende balansassen om de trillingen te dempen. Helaas had dit een ongewenst effect: de olie werd als in een mixer opgeklopt tot schuim, wat de smering verslechterde. Ook de koeling van de motor liet te wensen over, wat de betrouwbaarheid verder ondermijnde.
Maar het was mijn eerste motor en, heel Hollands, niet duur. Op deze motor leerde ik rijden en ging ik regelmatig met vrienden naar circuits om mijn motorbeheersing te verbeteren. Tegenwoordig is dit een vast onderdeel van de rijopleiding, maar destijds moesten we het zelf uitzoeken.
Wat ik ook leerde met deze motor was sleutelen, en nog eens sleutelen. Net als veel andere TX-eigenaren was ik voortdurend op zoek naar een oplossing voor het olieverbruik en de mechanische problemen. Door de trillingen gingen onderdelen regelmatig stuk. Vervangen was één ding, maar we probeerden ook actief de onderliggende oorzaken te verhelpen.
Gelukkig was ik lid van een auto- en motorhobbyclub, waar ervaren monteurs ons begeleidden. Daar leerde ik veel over techniek en probleemoplossing – een geweldige ervaring.
Achteraf moet ik de critici van toen gelijk geven: het was een onbegonnen zaak. De TX 750 was slechts kort op de markt en tweedehands voor een appel en een ei te koop. Uiteindelijk liep mijn TX vast; de ketting sloeg door het blok heen. Gelukkig kon ik nog rustig uitrollen zonder onderuit te gaan.
Toch kijk ik met warme gevoelens terug op die tijd. Het waren mooie jaren vol waardevolle ervaringen. En wanneer ik nu in mijn garage sta en aan mijn motor sleutel, lijkt het alsof ik weer de geur ruik van mijn olieverslindende TX 750.
Specificatie Yamaha TX 750 bouwjaar 1972
-
- 2 cil. viertakt met bovenliggende nokkenas,
- 743 cc,
- Compressie 8,8:1,
- Vermogen 51 DIN pk @ 6100 tpm, koppel ca. 60 Nm @ 4500/min,
- Mikuni vacuumcarburateurs,
- Topsnelheid ca. 180 km/u,
- 5 versnellingen,
- Remmen V/A: dubbele schijf Ǿ 300 mm, trommel Ǿ 180 mm,
- Gewicht (leeg) 210 kg.
