Mijn motoren
Suzuki GSF 1250 SA Bandit

Suzuki GSF 1250 SA Bandit.
Terug op de Motor
Na jaren zonder motor, maar met een blijvende passie voor motorrijden, besloot ik in juni 2015 om weer een motor aan te schaffen. Mijn wensen waren duidelijk: een betaalbare sport-toermotor die ik grotendeels zelf kon onderhouden. Dit laatste niet alleen vanwege de kostenbesparing, maar ook omdat ik het sleutelen aan een motor als een plezierige bezigheid beschouw.
Na uitgebreid onderzoek op diverse websites kwam ik al snel tot de conclusie dat de Suzuki GSF 1250 Bandit de ideale keuze was. Deze motor stond bekend om zijn degelijke prestaties en kreeg lovende recensies in verschillende motorbladen wereldwijd. De Bandit is een betrouwbare toermotor met een sportief karakter, perfect voor lange ritten zonder in te leveren op comfort.
De zoektocht naar een betaalbare Bandit leidde mij langs enkele opties bij dealers verspreid over Nederland. Uiteindelijk viel mijn keuze op een zwarte Bandit die te koop stond bij “Van Vuuren Motoren” in Brandwijk. Na een afspraak gemaakt te hebben, vertrok ik naar de Alblasserwaard voor een proefrit.
Eerste Ervaringen
Bij het eerste contact voelde de motor meteen vertrouwd aan. Het starten en wegrijden vergde echter enige gewenning. Bij het opschakelen naar de eerste versnelling en het opendraaien van het gas, schoot de Bandit er meteen vandoor. Dat was even wennen! Maar al snel kreeg ik de motor onder controle en voelde hij steeds vertrouwder aan. De krachtige prestaties en het soepele rijgedrag overtuigden me volledig: dit zou mijn nieuwe motor worden.
Sinds de aanschaf heb ik al een aanzienlijk aantal kilometers afgelegd en de Bandit heeft zich bewezen als een uitstekende sport-toermotor. De krachtbron levert ruim voldoende vermogen en de rijeigenschappen zijn indrukwekkend. Toch ben ik minder tevreden over de banden. Op de achterwielas ligt een Dunlop Sport Max, terwijl de voorband een Bridgestone BT 021 F sporttoerband is. Opmerkelijk genoeg slijten beide banden vrijwel gelijkmatig, wat ik niet had verwacht. Inmiddels heb ik zo’n 7000 km gereden en overweeg ik een nieuwe set banden voor optimale prestaties en veiligheid.
Reisplannen en Uitbreidingen
Omdat ik van plan ben met de motor op vakantie te gaan, heb ik via Marktplaats een set Givi-koffers gekocht in de kleur van de motor. Aangezien ik nu ook weer samen met mijn vrouw rijd, twijfel ik nog tussen de aanschaf van een topkoffer of een bagagedrager voor een waterdichte tas. Waarschijnlijk zal de keuze afhangen van wat ik als eerste tegenkom bij mijn online zoektocht.
Komend voorjaar staat een motorreis naar Normandië en Bretagne op de planning. Samen met een vriend wil ik de historische D-Day-stranden en monumenten bezoeken. De route voert ons langs de Belgische kust naar het zuiden, en via Parijs en de Ardennen weer terug naar huis.
Daarnaast hebben mijn vrouw en ik al voorzichtig plannen gemaakt voor langere motorreizen naast onze fietsvakanties. Bestemmingen zoals Schotland, Ierland en Noorwegen staan hoog op de lijst. De Bandit biedt immers niet alleen sportiviteit, maar ook het comfort om samen nieuwe avonturen te beleven.
Specificatie Suzuki GSF 1250 SA Bandit
-
- Type: Viercilinder viertakt, dubbele bovenliggende nokkenas, vierklepskop
- Koeling: Vloeistof
- Cilinderinhoud: 1255 cc
- Boring x slag: 79 x 64 mm
- Compressieverhouding: 10,5:1
- Max.vermogen: 96 pk @ 7,500 o.p.m.
- Max.koppel 108 Nm @ 3.700 o.p.m.
- Koppeling: Natte meerplaatse koppeling
- Versnellingsbak: 6 bak
- Eindoverbrenging: Ketting en tandwielen
Rijwielgedeelte:Frame: Stalen buizenfram
-
- Voorvering: telescoop 130 mm veerweg, veervoorspanning regelbaar
- Achtervering: monoshock instelbaar op veervoorspanning. 136 mm veerweg
- Remmen: voor dubbele , achter enkele remschijf. ABS in optie
- Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17
Maten en gewichten:
-
- Lengte: 2.130 mm
- Breedte: 790 mm
- Hoogte: 1.235 mm
- Zithoogte: 785/805 mm
- Wielbasis: 1.485 mm
- Drooggewicht: 226 kg
- Tankinhoud: 19 liter
