Mijn motoren
BMW R 1200 RT

BMW R 1200 RT
Een Echt Toerbeest
Sneller dan verwacht hebben we de Suzuki Bandit ingeruild voor een volwaardige toerfiets: de BMW R 1200 RT. Deze motor is uitgerust met vrijwel alle denkbare opties en biedt een ongeëvenaarde rijervaring. Hoewel de grote topkoffer in eerste instantie ontbreekt, is de elektronische uitrusting meer dan compleet.
Tijdens onze ritten samen kwamen we al snel tot de conclusie dat de Bandit voor ons beiden te krap en te sportief zat, waardoor regelmatig pauzes nodig waren om de benen te strekken. Met de R 1200 RT behoren deze onderbrekingen tot het verleden – lange ritten zijn nu comfortabel en ontspannen.
Dit betekent niet dat de Bandit geen geweldige motor was. Integendeel, het is een krachtige en plezierige machine. Toch past een echte tourmotor beter bij onze rijstijl en wensen. Het afscheid van de Bandit voelt dan ook enigszins weemoedig, zeker na die laatste, bochtige rit op een zonnige zondagmiddag in april – een rit die nodig was om de tank leeg te rijden.
Onderhoud en Aanpassingen
Net als bij mijn vorige motoren, zal ik ook deze BMW zoveel mogelijk zelf onderhouden. Niet alleen omdat ik het mooi werk vind, maar ook om de kosten te drukken – al zal de dealer daar wellicht anders over denken. Inmiddels heb ik het originele BMW-werkplaatshandboek in bezit, wat een absolute must is voor wie zelf aan zijn motor wil sleutelen.
Aanvankelijk waren de BMW en ik nog geen perfecte match. Vooral de hoogte en balans van de motor gaven in het begin problemen. Na aanpassingen, waaronder een verlaagde vering, verbeterde de rijervaring aanzienlijk. Het stuiteren in bochten verdween en de motor stuurt een stuk strakker.
Achteraf bleek dat deze BMW over twee knoppen voor de ESA-instellingen beschikt in plaats van één, wat ongebruikelijk is. Dankzij deze extra knop kan de hoogte van de vering worden aangepast, waardoor de motor met bijna twee centimeter verlaagd kan worden. Dit heeft bijgedragen aan een nog betere rijervaring.
Een Perfecte Tourmotor
Met de nodige aanpassingen is de BMW R 1200 RT uitgegroeid tot een perfecte tourmotor. Comfort, stabiliteit en rijplezier staan nu centraal, en we kijken uit naar vele probleemloze kilometers op de weg.
Specificatie BMW R 1200 RT
-
- Type: lucht-/oliegekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, een nokkenas en vier kleppen per cilinder, centrale balansas
- Boring x slag: 101 mm x 73 mm
- Cilinderinhoud: 1.170 cm3
- Vermogen: 81 kW (110 pk) bij 7.500 t/min
- Koppel: 115 Nm bij 6.000 t/min Compressieverhouding: 12:1
- Mengselvorming / motormanagement: elektronische inspuiting in inlaattraject / BMW motor management BMS-K met roluitschakeling en dubbele ontsteking
- Uitlaatgasreiniging: geregelde 3-weg-katalysator met 1 lambdasonde per cilinder, emissienorm EU-3 rs: 980 mm)
Prestaties:
- Topsnelheid: meer dan 200 km/h
- Verbruik per 100 km bij 90 km/h constant: 3,6 l
- Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant: 4,8 l
Brandstof:
- Superplus loodvrij RON 98; dankzij pingelsensoren is RON 95 ook geschikt
Aandrijving Koppeling:
- Enkelvoudige droge plaat, hydraulisch bediend
- Transmissie: klauwengeschakelde 6-versnellingsbak met schuine vertanding
- Secundaire overbrenging: cardan
Rijwielgedeelte:
- RemmenFrame: tweedelig, voor- en achterframe met meedragende motortransmissie-eenheid
- BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 35 mm, centraal geplaatst veerbeen (uitgaande demping bij ESA* elektronisch instelbaar)
- Achterwielgeleiding / -vering: eenzijdige swingarm van gegoten aluminium met BMW Motorrad Paralever, (bij ESA* elektronisch) instelbaar, uitgaande demping (bij ESA* elektronisch) instelbaar
- ESA*: Electronic Suspension Adjustment. Demperinstelling (uitgaande demping) afhankelijk van de gekozen basis instelling met een druk op de knop instelbaar
- Veerweg voor / achter: 120 mm / 135 mm
- Wielbasis, onbeladen: 1.485 mm
- Naloop, onbeladen: 115,8 mm
- Balhoofdhoek, onbeladen: 63,8°
Velgen: gegoten aluminium - Velgmaat voor: 3,50 x 17″
- Velgmaat achter: 5,50 x 17″
- Bandenmaat voor: 120 / 70 ZR 17
- Bandenmaat achter: 180 / 55 ZR 17
- Remmen voor: remsysteem met dubbele schijfremmen, zwevend gemonteerd, diameter 320 mm, 4-zuiger vaste remklauwen
- Remmen achter: schijfrem, diameter 265 mm, 2-zuiger zwevende remklauw
ABS: BMW Motorrad Integral ABS (deelintegraal)
Maten en gewichten:
- Zithoogte: 820 mm / 840 mm 780 mm / 800 mm (lage buddyseat, optie)
- Rijklaargewicht**: 259 kg
- Drooggewicht***: 229 kg
- Max. toelaatbaar totaalgewicht: 495 kg
- Max. belading (bij standaarduitrusting): 236 kg
- Tankinhoud: 27 l
- Waarvan reserve: ca. 4 l
- Lengte: 2.230 mm
- Hoogte zonder spiegels: windscherm laag 1.430 mm windscherm hoog 1.560 mm
- Breedte incl. spiegels: 905 mm (gemeten over koffers: 980 mm)
